štvrtok, 3. septembra 2020
13 °c
Bratislava
20 ° Fri
20 ° Sat
17 ° Sun
16 ° Mon

Vnímanie médií

Dátum/čas
Dátum - 11.12.2018
11:00 - 12:30

Miesta konania
Bratislava Europeum Business Centre, s.r.o., Suché Mýto 1, 811 03 Bratislava.

Kategórie


Témou stretnutia boli výsledky prieskumu verejnej mienky, ktorý pripravila pre CenPress – Centrum pre nezávislú a objektívnu žurnalistiku agentúra FOCUS

  • Aké média verejnosť využíva pri hľadaní informácii.
  • Dôvody čerpania informácií z týchto zdrojov.
  • Vnímanie objektívnosti verejnoprávnych a súkromných médií.
  • Záujem o pozadie vlastníkov médií.
  • Ako i to, že novinári nie sú verejnosťou vnímaní negatívne (na rozdiel od politikov).
  • Viete ktorých novinárov respondenti poznajú?
  • Metóda Face to face (osobné) rozhovory s 1012 respondentmi.

 

PRIESKUM VEREJNEJ MIENKY PRE CENPRESS: 7️⃣6️⃣ % RESPONDENTOV DÔVERUJE PRAVDIVOSTI INFORMÁCIÍ, KTORÉ SÚ PREZENTOVANÉ V MÉDIÁCH

Prieskum agentúry FOCUS prezentoval: MARTIN SLOSIARIK

TK moderoval: Michal Kaťuška

Prieskum potvrdil, že medzi kľúčové zdroje informácií o politickom a spoločenskom dianí patria televízie. S väčším odstupom nasledujú iné typy médií. Spomedzi vyše stovky spontánne uvedených médií 41 % respondentov uviedlo, že ako zdroj informácií o politickom a spoločenskom dianí využíva TV Markíza. Na druhom mieste sú oba kanály verejnoprávnej RTVS (33 %), na treťom mieste TV JOJ (31 %) na štvrtom mieste TA3 (22 %) opýtaných.
Rádio Slovensko využíva ako informačný zdroj (13 %), denník Nový čas (12 %), portál Aktuality.sk (10 %), denník SME a jeho regionálne verzie (9 %), denník Pravda (8 %), Rádio Expres (7 %), portál Topky.sk (5 %), Rádio Regina a denník Plus 1 deň (3 %) a týždenník Plus 7 dní (2 %) respondentov.
Používané zdroje informácií o politickom a spoločenskom dianí sú v sociálno-demografickej a politickej optike pomerne diferencované. Napríklad najsledovanejšie médium TV Markíza je nadpriemerne viac využívané ženami, prívržencami MOST-HÍD, Sme rodina, nevoličmi i nerozhodnutými. RTVS častejšie využívajú 55+, prívrženci KDH, SMER-SD a SNS.
Podľa názoru väčšiny respondentov (51 %) sú objektívnejšie verejnoprávne ako súkromné médiá. Iba štvrtina respondentov (24 %) sa však zaujíma o to, kto je vlastníkom médií, z ktorých čerpajú informácie o spoločenskom a politickom dianí. Naopak – až 71 % respondentov táto skutočnosť nezaujíma. O vlastníkov médií sa nadpriemerne viac zaujímajú respondenti, ktorí často používajú internet. Z politického pohľadu sa o informácie – Kto vlastní médium – zaujímajú viac stúpenci strán Progresívne Slovensko (46 %), ĽSNS (35 %), OĽaNO (32 %) a SaS (32 %). Nadpriemerne často sa o vlastníkov zaujímajú tiež vysokoškolsky vzdelaní (38 %), tvoriví odborní pracovníci (47 %), respondenti z vyšších príjmových kategórií domácností (32 %), obyvatelia Bratislavského (30 %) a Trenčianskeho kraja (32 %).

Viac ako polovica opýtaných bola schopná uviesť meno, resp. mená troch slovenských novinárov. V spontánnych odpovediach uviedli viac ako 300 mien novinárov z rôznych typov médií s celoslovenskou aj regionálnou pôsobnosťou.

Spomedzi slovenských novinárov je najznámejší Ján Kuciak (20 %). Rebríček ďalších najčastejšie uvádzaných novinárov tvorí: Marián Leško (6%), Štefan Hríb (5%), Zlatica Švajdová – Puškárová (4%), Daniel Krajcer (4%), Patrik Herman (3%), Ján Tribuľa (3%), Kristína Kövešová (2%), Eugen Korda (2%) či Jozef Kubányi (2%). Medzi desiatku najčastejšie menovaných patrí aj kontroverzný internetový novinár Martin Daňo (3%).

Rozdiely vidno v politickom pohľade, napríklad Mariána Leška a Štefana Hríba častejšie uvádzali stúpenci SaS a SPOLU-OD, Martina Daňa stúpenci ĽSNS.

Prieskum bol robený metódou Face to face (osobnými) rozhovormi vyškolených anketárov s 1012 respondentami. Termín zberu dát bol od 7. – 14. novembra 2018.

Rezervácie

Na túto udalosť sú rezervácie ešte/už zatvorené.

Ďalší článok

Komentáre 1

  1. Avatar Oto Váhovský says:

    RTVS